وبلاگ ثبت فارابی

انحلال شرکت و ۳ نکته مهم که باید حتما رعایت کنید (از صفر تا صد 💛💛)1 min read

خلاصه مطلب

زمان مطالعه: 4 دقیقه
فرم تخفیف جشنواره ثبت فارابی

مطالبی که در این مقاله میخوانید :

انحلال شرکت

هر شرکت ممکن است بعد از ثبت شرکت بنا به دلایلی (چه اختیاری و چه اجباری) ادامه فعالیت های خود را متوقف کرده و منحل شود. از آن جایی که تمام شرکت ها باید از لحظه ثبت شدن تا پایان فعالیت های خود مالیات بپردازند، پس لازم است منحل شدن آن ها به درستی ثبت شود.
با توجه به این که در حال حاضر این موضوع بسیار رایج شده است، ما تصمیم داریم در این مقاله به بررسی کامل انحلال شرکت و مدارک لازم برای انجام این کار بپردازیم. همراه ما باشید!

انحلال شرکت به چه معناست؟

برخی از شرکت ها ممکن است بعد از مدتی بنا بر دلایل مختلف، تصمیم بگیرند ادامه فعالیت های کاری خود را متوقف کنند. این تصمیم ممکن است به دلایل شخصی مانند عدم سود آوری شرکت و یا تصمیم به تغییر شغل و… باشد، و یا اینکه از ابتدا مدت زمان فعالیت شرکت در اساسنامه آن ذکر شده باشد.

مطابق با قوانین بین المللی تجارت، انحلال شرکت باید به صورت اداری و قانونی به ثبت رسیده و به اطلاع عموم برسد. بعد از احنلال، شرکت متعهد می شود که در مدت زمان معینی تمام بدهی های خود را پرداخت کرده، و تمام دارایی های منقول و غیر منقول باید بین سهامداران و شرکا تقسیم شود.

علت های انحلال شرکت

انحلال شرکت می تواند به صورت اجباری و یا اختیاری باشد؛ در ادامه برخی از مهم ترین دلایل انحلال یک شرکت را بررسی می کنیم:
• به انجام رسیدن اهداف تاسیس شرکت:
هر شخص یا اشخاصی که بخواهند نسبت به تاسیس یک شرکت اقدام کنند، برای این کار خود اهداف مشخصی دارند. در این میان ممکن است برخی از شرکت ها برای اهداف کوتاه مدتی تاسیس شده باشند، و زمانی که آن هدف تحقق پیدا می کند دیگر ادامه فعالیت های شرکت معنایی نخواهد داشت. به عنوان مثال می توان به شرکت های استخراج معدن اشاره کرد که بعد از اتمام عملیات استخراج، به هدف خود دست پیدا می کنند و فعالیت آن ها هم به پایان خواهد رسید.
• اتمام تاریخ انقضای شرکت:
زمانی که یک شرکت تاسیس شده و به ثبت می رسد، در اساسنامه آن تاریخی تحت عنوان مدت زمان فعالیت شرکت و یا همان تاریخ انقضا قید خواهد شد. بنابراین، مدت زمان فعالیت شرکت مربوطه فقط تا پایان این تاریخ مجاز بوده و به محض پایان یافتن تاریخ انقضا، باید فعالیت های شرکت هم متوقف شود.
• ورشکستگی:
متاسفانه بسیاری از صاحبان شرکت های مختلف و شرکای آن ها به دلیل شرایط اقتصادی و تحریم ها و نوسانات ارزی، دچار بحران های مالی شدید شده و پس از مدتی ورشکست خواهند شد. در چنین شرایطی ادامه فعالیت های شرکت فقط با ضرر و زیان همراه است و انحلال شرکت معقولانه ترین راه حل به حساب می آید.
• استعفای شرکا:
در برخی شرکت ها ممکن است شرکا تصمیم بگیرند یکی پس از دیگر از آن شرکت استعفا داده و سرمایه های خود را خارج کنند. در چنین شرایطی، مدیریت مالی و حتی ادامه فعالیت های شرکت سخت شده و گاهی مدیر مجبور می شود شرکت را منحل کند.

این موارد فقط دلایل کلی و عمومی منحل شدن شرکت ها بودند؛ ممکن است در برخی موارد صاحبان یک شرکت به دلایل شخصی و یا هر دلیل دیگری تصمیم بگیرند فعالیت خود را متوقف کنند.

مراحل ثبت انحلال شرکت

برای درخواست ثبت انحلال شرکت، باید یک جلسه عمومی تشکیل داده شده و تمام شرکا و سهامداران شرکت در آن حضور پیدا کنند. در طی این جلسه، یک نفر به عنوان مدیر تسویه حساب ها و انجام مراحل لازم انتخاب شده و صورتجلسه انحلال توسط تمام شرکا امضا خواهد شد.
لازم به ذکر است در صورتی که حتی یک نفر از اعضا با انحلال شرکت مخالفت کند، امکان ثبت درخواست وجود نخواهد داشت. همچنین اگر یکی از اعضا نتواند در جلسه حضور پیدا کند، باید به اعضای دیگر وکالت تام الختیار داده باشد تا در غیاب او صورتجلسه امضا شود.
بعد از اینکه صورتجلسه توسط تمام اعضا امضا شد و مهر شرکت در آن قرار گرفت، باید آن را به همراه تمام مدارک لازم برای انحلال، از طریق به اداره ثبت شرکت ها ارسال کرد. بعد از این کار، حدود 10 الی 15 روز طول می کشد که شرکت به صورت کامل منحل شده و آگهی آن در روزنامه های کثیرالانتشار به چاپ برسد. در واقع منحل شدن یک شرکت زمانی به رسمیت شناخته می شود که خبر آن در روزنامه چاپ شده باشد.
بعد از انحلال شرکت، مدیر تسویه انتخاب شده و حدود 10 سال مهلت دارد که تمام بدهی ها و حساب های مالی شرکت را سر و سامان بخشیده و حق و حقوق تمام شرکا را پرداخت کند. لازم به ذکر است که تا قبل از تسویه کامل بدهی ها و مالیات ها، هیچ کدام از شرکا حق استفاده از سرمایه های شرکت را نخواهند داشت.

مدارک لازم برای انحلال شرکت

• صورتجلسه انحلال شرکت که باید توسط تمام اعضا و شرکا امضا شده باشد.
• کپی مدارک شناسایی مدیر
• اصل آخرین نسخه از روزنامه ای که آگهی های شرکت در آن منتشر شده است.
• اصل دعوتنامه ای که طی آن از شرکا خواسته شده در جلسه انحلال شرکت کنند.

نکته مهم: شرکت های سهامی خاص بعد از اینکه صورتجلسه خود را تنظیم کردند، تا نهایتا 5 روز فرصت دارند به اداره ثبت مراجعه کنند و در غیر اینصورت، باید مجددا نسبت به تنظیم صورت جلسه اقدام نمایند. اما شرکت هایی با مسئولیت محدود، هیچ نوع محدودیتی در این خصوص نخواهند داشت و می توانند هر زمان که خواستند صورتجلسه را به اداره ثبت تحویل دهند.

جمع بندی و نتیجه گیری

منحل شدن یک شرکت هم درست مانند تاسیس آن باید به صورت رسمی ثبت شود. ثبت انحلال شرکت مراحل مختلفی داشته و به مدارک خاصی نیاز دارد. به همین دلیل ما سعی کردیم در این مقاله تمام موارد لازم در این خصوص را به شما معرفی کنیم تا بدون هیچ مشکلی بتوانید شرکت خود را منحل کنید.
در صورتی که باز هم سوالاتی در این زمینه دارید و یا می خواهید با یک کارشناس خبره مشورت کنید، می توانید با یکی از متخصصان شرکت ثبت فارابی تماس بگیرید.

Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest

مقالات مرتبط

ثبت شرکت دانش بنیان
علیرضا افراشته

ثبت شرکت دانش بنیان و مزایای ثبت آن + نکات اصلی ثبت دانش بنیان 💛💛

در این مقاله با ویژگی های شرکت دانش بنیان و مراحل ثبت شرکت دانش بنیان آشنا می شوید.
همچنین به صورت کامل به شما توضیح داده می شود که برای ثبت شرکت دانش بنیان باید چیکار بکنیم.
مزایای ثبت شرکت دانش بنیان نیز برای شما عزیزان توضیح داده شده است.

ادامه مطلب »
patent
علیرضا افراشته

ثبت اختراع به همراه ۴ نکته کلیدی برای مرحله پژوهشکده برای ثبت اختراع 💛💛

در این مقاله در مورد ثبت اختراع٬ ویژگی های ثبت اختراع٬ مراحل ثبت اختراع٬ و مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع برای شما عزیزان توضیحات کامل و جامعی را جمع آوری کردیم. هدف از تهیه این مقاله رفع تمامی سوالات شما در خصوص ثبت اختراع می باشد.
در صورت ایجاد هرگونه سوال کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان خواهند بود.

ادامه مطلب »
به بالای صفحه بردن
هلدینگ فارابی

تخفیف ویژه ثبت شرکت فارابی

همین الان شماره خودتون رو توی این فیلد وارد کنید تا در جشنواره ثبت شرکت ما شرکت نمایید.

مشاوره رایگان