وبلاگ ثبت فارابی

راهنمای اخذ کد اقتصادی | برای دریافت کد اقتصادی چه باید کرد؟1 min read

کد اقتصادی

مشاوره ثبت شرکت

مشاوران ارشد ثبت فارابی آماده پاسخگویی به شما عزیزان در خصوص امور ثبتی می باشد.

ثبت فارابی برای مشتریان عزیز تهرانی،امکان اعزام کارشناس ثبتی را فراهم کرده است.

همچنین برای تمامی مشتریان در تمام کشور امکان مشاوره رایگان ثبت وجود دارد.

مطالبی که در این مقاله میخوانید :

در مقاله قبل گفتیم اولین گام بعد از ثبت شرکت اخذ دفاتر پلمپ می باشد.
در این مقاله می خواهیم در مورد دومین گام بسیار مهم پس از ثبت شرکت یعنی اخذ کد اقتصادی صحبت کنیم.

بسیاری از افراد به کد اقتصادی٬ شماره اقتصادی هم می گویند.
پس اگر در این مقاله جایی صحبت از شماره اقتصادی شد٬ منظور همان کد اقتصادی می باشد.

اخذ کد اقتصادی هم برای اشخاص حقیقی ممکن است و هم برای اشخاص حقوقی ممکن است. 

در ادامه سعی کردیم تمام سوالاتی را که در چند سال اخیر از کارشناسان ثبت فارابی پرسیده شده است را جمع آوری کنیم و به تمام آنها پاسخ دقیق بدهیم.

کد اقتصادی چیست؟

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت های اقتصادی خود نیاز به کد اقتصادی دارند.

این سوال به وجود می آید که کد اقتصادی چیست و چه کاربردی دارد.

کد اقتصادی مانند کد ملی اشخاص معمولی در ایران است. ولی ویژگی های منحصر به خودش را دارد.
اگر بخواهیم ویژگی های مخصوص کد اقتصادی را بیان کنیم به شرح ذیل است :

  • کد اقتصادی مختص بنگاه های اقتصادی و شرکت ها می باشد و برای رصد فعالیت های آنها به کار می رود.
  • این کد دقیقا مثل کد ملی اشخاص حقیقی٬ برای هر واحد و بنگاه اقتصادی منحصر به فرد می باشد.
  • کد اقتصادی یک عدد ۱۲ رقمی می باشد که باید از طریق اداره مالیات منطقه فعالیت شرکت دریافت شود.
  • بسیاری از ادارات و ارگانها به کد اقتصادی٬ شماره اقتصادی هم می گویند.

مراحل اخذ کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس

 در این قسمت می خواهیم به این موضوع بپردازیم که چگونه کد اقتصادی بگیریم؟

اکثر کسانی که به دنبال گرفتن کد اقتصادی هستند٬ افراد یا شرکت هایی هستند که به تازگی شرکت خود را به ثبت رسانده اند و به اصطلاح شرکت های تازه تاسیس می باشند.

به همین دلیل در این قسمت از مقاله مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس را به سادگی بیان کردیم.

در ابتدا بهتر دانستیم که چند نکته را قبل شروع این آموزش برای شما عزیزان ذکر کنیم :

  • برای گرفتن کد اقتصادی باید ثبت شرکت خود را انجام داده باشید.
  • پس از انجام امور مربوط به ثبت شرکت و گرفتن روزنامه رسمی شرکت باید با توجه به آدرس شرکت که در روزنامه رسمی شرکت درج شده است منطقه مالیاتی خود را پیدا نمایید.
  • تشکیل پرونده فیزیکی برای شرکت یکی از مهمترین مراحل دریافت کد اقتصادی می باشد.

خب وقت آن رسیده که مراحل دریافت کد اقتصادی شرکت تازه تاسیس را برای شما بیان کنیم :

  1. گام اول برای این کار انجام پیش ثبت نام برای کد اقتصادی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور می باشد.
  2. پس از ورود به سایت فوق٬ از قسمت سامانه عملیات های الکترونیکی وارد قسمت ثبت نام اینترنتی کد اقتصادی شوید و روی دکمه ورود به سامانه کلیک نمایید.
  3. در صفحه جدید که باز می شود باید روی لینک پیش ثبت نام کد اقتصادی کلیک نمایید.
  4. در این مرحله شما وارد سامانه تخصیص کد اقتصادی شدید. در قسمت نوع مودی گزینه حقوقی را انتخاب نمایید.
  5. پس از انتخاب گزینه حقوقی مولفه های مربوط به آن در سایت برای شما به نمایش در خواهند آمد.
  6. در این مرحله باید شناسه ملی شرکت خود و کدپستی ۱۰ رقمی درج شده در آگهی تاسیس شرکت را که اقامتگاه قانونی شرکت محسوب می شود وارد نمایید.
  7. پس از کلیک بر روی پیش ثبت نام کد اقتصادی وارد صفحه ای خواهید شد و در آن صفحه روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک می کنید.
  8. در این مرحله باید قدم به قدم اطلاعات مورد نیاز از شرکت خودتان را به صورت دقیق وارد نمایید.

مدارک لازم برای دریافت و اخذ کد اقتصادی برای شرکت و اشخاص حقوقی

  1. جهت این مرحله همراه با مدارک زیر به اداره دارائی
  2. دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
  3. دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  5. کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (۲ نسخه)
  6. کپی از اظهارنامه شرکت
  7. کپی اساسنامه شرکت
  8. کپی تقاضانامه (موسسات )
  9. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
  10. کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
  11. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری
  12. بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  13. نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
  14. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی
  15. کپی اساسنامه شرکت

هزینه دریافت کد اقتصادی و گرفتن کد اقتصادی ارزان

بسیاری از مشتریان ما به دنبال گرفتن کد اقتصادی ارزان هستند.
باید این نکته را ذکر کنیم که در موسسه بین المللی فارابی تمام سعی ما بر آن است که شرایطی را برای شما عزیزان فراهم کنیم تا شما بتوانید از خدمات در سطح بالا و با قیمت مناسب استفاده فرمایید.

هزینه دریافت کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی در موسسه بین المللی فارابی ۸۰۰ هزار تومان می باشد.

مقاله مرتبط: ثبت شرکت ارزان در قشم 

مدت زمان دریافت کد اقتصادی و دریافت سریع کد اقتصادی

گرفتن کد اقتصادی برای شرکت ها به صورت میانگین چیزی حدود ۲۰ تا ۴۰ روز زمان می برد.

بدیهی است که قطعا اگر کارفرما در مراحل اخذ کد و تکمیل مدارک مربوط به کد اقتصادی همکاری های لازم را انجام دهد مدت اخذ کد اقتصادی بسیار سریع تر انجام پذیر خواهد بود.

اگر به دنبال دریافت سریع کد اقتصادی برای شخص و یا شرکت خود هستید با متخصصین موسسه بین المللی فارابی تماس بگیرید تا با توجه به قوانین روز شما را از طریق کوتاه ترین راه به هدفتان برسانند.

اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی نیز باید در برخی مواقع کد اقتصادی داشته باشند. همانطور که در بالا ذکر شد این کد برای راحت تر رصد شدن مراودات مالی اشخاص و معاملات آنها برای پرداخت مالیاتی باید اخذ گردد.

اما دریافت کد اقتصادی برای همه اشخاص حقیقی ضروری  و الزامی نمی باشد.

افرادی که موظف به اخذ کد اقتصادی می باشند به شرح ذیل می باشد :

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی

گاهی اوقات اشخاص حقیقی نیاز به اخذ شماره اقتصادی دارند. در این حالت نیز تمامی مراحلی که در بالا گفته شد باید انجام شود.
علاوه بر این اخذ شماره اقتصادی برای اشخاص حقیقی مدارکی نیز می خواهد که به شرح ذیل می باشد.

مدارک لازم برای دریافت کد اقتصادی اشخاص حقیقی :

  • ارائه درخواست کتبی مبنی بر درخواست اخذ شماره اقتصادی به اداره مالیات حوزه فعالیت شرکت
  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • کپی از تمام صفحات کارت ملی
  • کپی از پروانه کسب
  • پر کردن فرم مربوط به اخذ کد اقتصادی برای اشخاص حقیقی
دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنت

دریافت کد اقتصادی شرکت از طریق اینترنت و از طریق مراجعه حضوری برای تکمیل مدارک به صورت کامل انجام می گیرد.
یعنی اخذ شماره اقتصادی به صورت دو مرحله ای انجام میشود :

  1. مرحله اول از طریق ثبت نام در سامانه مالیاتی که در بالا به صورت کامل توضیح داده شد. که در این مرحله شما کلیه اطلاعات مربوط به شرکت تان را وارد نموده و دکمه پذیرش نهایی را می زنید.
  2. در مرحله دوم نیز مدارک لازم را که هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی در بالا ذکر شد به صورت فیزیکی برای بررسی به مودی مالیاتی خود تحویل می دهید.
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on pinterest
Pinterest

دانلود فایل آموزش رایگان ثبت شرکت

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
به بالای صفحه بردن Call Now Buttonمشاوره رایگان